Dansa

La dansa en una escola de les arts

 

Existeix una sola necessitat d’expressar, un impuls profund per crear, però vàries maneres i  mitjans per fer-ho…. Cada ésser humà té condicions per cantar, tocar, dansar, dibuixar, modelar i actuar.

Per percebre i expressar, primer utilitzem els nostres propis instruments: el cos, els sentits, la veu, el llenguatge, els gestos, la mímica i el moviment. Per naturalesa , escollim el cos abans que cap altre instrument, eina o mitjà tècnic. El cos és l’ instrument fonamental de percepció de l’art i el mitjà primari d’expressió i comunicació.

Barbara Haselbach

 

Ballem a la panxa de la mare, als braços del pare, caminant amb un amic, a la festa del poble... i ballant produïm la nostra vida,i sobretot movem les nostres emocions i les nostres sensacions.
Ho fem a partir del nostre cor, del nostre cervell,del nostre estómac,de la nostra mirada i de la nostra terra.
El nostre gest és propi, individual i col·lectiu, i amb un caràcter definit per l’entorn, el sentim un signe d’identitat.
La dansa, i també la dansa tradicional, és evolució, és canvi, és contemporaneïtat, és d’avui.
La dansa és saber mirar, és percepció, improvisació, producció, experimentació
i sobretot intuïció. Trobar  l’expressió, simple i directa, d’aquest cos orgànic, mental i energètic.
La dansa està en el gest més simple, en l’encontre més inesperat, en l’actitud d’un moment, en la mirada més subtil...està.....en la nostre vida quotidiana.

Joan Serra

 

La dansa només usa elements naturals: moviment, energia, temps, espai.

La nostra dansa ha de ser com una llengua viva.

Delfí Colomé

 

 

El llenguatge del cos i de la dansa

 

Treballarem la dansa com a llenguatge, art i tècnica.

Llenguatge, perquè és un canal d’expressió. El cos és el nostre instrument, que es comunica constantment.

Quan el moviment del cos es fa amb una intenció , i una emoció pot esdevenir art.

La tècnica ens aportarà, ampliarà i clarificarà el vocabulari que fem servir per expressar-nos amb el cos.

 

L’ensenyament de la dansa és una bona eina per:

-Tenir coneixement i consciència del cos

- Potenciar una forma d’expressió oberta i poc codificada

- Ampliar el vocabulari del propi cos

- Potenciar la creativitat i l’imaginari individual

- Potenciar la confiança amb un mateix i amb els altres

- Relacionar amb altres llenguatges

 

Hi ha una progressió en el treball dels diferents continguts del llenguatge de la dansa en funció de l’edat.  Amb els infants més petits , les propostes seran senzilles i lúdiques, i amb els nens més grans el treball serà més profund i específic.

A través de diferents accions de dansa, treballem els continguts :

- accions de cos

- de llenguatge

- de moviment i/o dansa oberta

- de danses organitzades

- d’espectacles

 

Continguts

 

- Espai. Direccions, figures, postures

- Temps. Ritme, pulsació, estructures

- Energia, equilibri, fluïdesa en el cos, l’escalfor.

- Moviment, gest. Diàleg, vocabulari, comunicació, desplaçaments, qualitats de moviment

- Emocions, sensacions

- El cos. Col·locació, escolta del cos, el centre. Anatomia. Manipulació d’un cos, inducció

- Dansa popular catalana. Dansa organitzada

- Espectacle. Ensenyar a altres. Dvd de dansa

 

Procés

 

- Mirar, observar, escoltar, respectar i evolucionar

- Els nens senten i fan, l’adult respon les seves demandes o propostes

- El Mestre com a referent. Repetició, imitació, adequació

- La improvisació, experimentació, transformació, creació, intuïció

- Escalfament. Tècnica ( clàssic, tradicional i contemporani )

- Organització, estructuració

- Interrelació de llenguatges